[under udarbejdelse]
Om min kunstneriske praksis:
Jeg har tegnet så længe jeg kan huske, og har altid gjort det vedholdende og meget. I mine tidligste teenageår fik jeg en voksende interesse for maleriet og startede med at orintere mig i forhold til de impressionistiske malere, hvilket udviklede sig til en helt særlig interesse for post-impressionisten Vincent van Gogh og hans værker. Ellers har min primære indgang til billedkunsten været en livslang optagethed af tegneserier. Samt, fra og med konfirmationen, hvor jeg fik min første pladespiller, og frem til i dag, en stadig voksende interesse for kunst og design på pladecovers, hvilket de seneste år også har udviklet sig til at omfatte en speciel interesse for brugen af grammofonplader, samt lyd og lydoptagelser som sådan, som specifikt billedkunstnerisk medie.
Mit første rigtige møde med samtidskunsten fandt sted, da jeg så Jeff Koons retrospektive udstilling på Århus Kunstmuseum i 1995. En øjenåbner der gav mig et helt nyt og udvidet syn på kunstens mulighedsrum. På det tidspunkt læste jeg filosofi og Nordisk Sprog og Litteratur på Århus Universitet, og tegning og maleri var her hovedsagligt noget jeg udfoldede i min fritid for egen fornøjelses skyld.
Men i 1996 mødte jeg min kone, billedkunstneren Lone Bank, der på det tidspunkt gik på billedkunstlinjen på Byhøjskolen i Århus. Et møde der gjorde at jeg ret hurtigt derefter begyndte at arbejde meget mere indgående og reflekteret med min kunst. Og i 1997 debuterede jeg på Charlottenborgs Forårsudstilling i København med et tredelt og tegneserieinspireret maleri, som jeg havde malet på Byhøjskolens Værstedsskole, hvor min kone havde atelier sammen med syv andre kunststuderende.
Året efter i 1998 søgte jeg ind på Det kgl. Danske Kunstakademi med fem små malerier af approprierede tegneserierum og blev optaget.
I dag udfolder mit kunstneriske arbejde sig inden for flere medier med specielt fokus på installation, tegning, maleri, tekst, video, objekt og collage.
"Mediet er underlagt ideen og udfoldelsestrangen, ikke omvendt"
I udstillingssammenhæng manifesterer mit kunstneriske arbejde sig ofte, som rumlige interventioner af totalinstallatorisk karakter, der bygges op af individuelt fungerende værker, der i den udstillingsmæssige kontekst spiller sammen og danner et samlet udtryksmæssigt hele.
De enkelte værker er oftest et resultat af en længere varende proces, hvor jeg forfølger og udfolder flere ideer på samme tid. Og de værker der fremkommer inden for en given udviklingsperiode referere ofte til hinanden. De smitter af på hinanden og spejler sig i hinanden.
"Udfoldelsen er et mål i sig selv og ikke blot en proces der er underlagt resultatet - kunstværker er ikke isolerede størrelser"
I en del af mit kunstneriske arbejde tager jeg afsæt i min samling af lp-plader. Og jeg har brugt både pladeomslag, sangtitler og tekster som reference og direkte materiale i flere af mine værker.
Ofte søger jeg at slå en bestemt visuel rytme, et gennemgående beat, eller en droneagtig resonans an i mine værker og installationer. Et aspekt jeg søger at opnå gennem formmæssige dispositioner, farvesammensætninger og ophængningsmæssige forløb, der gør brug af gentagelsen som metode.
jeg har altid læst og skrevet meget, hvilket også har haft en afsmittende effekt på mit kunstneriske arbejde, hvor jeg er specielt optaget af teksten som refleksionsgenstand samt dens potentiale som billedskabende instans og motor.
"kunst er en engageret livsform, ikke en publikumssport".
Siden 2007 har jeg været meget optaget af det abstrakt-reduktive genstandsfelt set i et installatorisk og konceptuelt perspektiv.
(fortsættelse følger - på et eller andet tidspunkt).
Om min kunstneriske praksis:
Jeg har tegnet så længe jeg kan huske, og har altid gjort det vedholdende og meget. I mine tidligste teenageår fik jeg en voksende interesse for maleriet og startede med at orintere mig i forhold til de impressionistiske malere, hvilket udviklede sig til en helt særlig interesse for post-impressionisten Vincent van Gogh og hans værker. Ellers har min primære indgang til billedkunsten været en livslang optagethed af tegneserier. Samt, fra og med konfirmationen, hvor jeg fik min første pladespiller, og frem til i dag, en stadig voksende interesse for kunst og design på pladecovers, hvilket de seneste år også har udviklet sig til at omfatte en speciel interesse for brugen af grammofonplader, samt lyd og lydoptagelser som sådan, som specifikt billedkunstnerisk medie.
Mit første rigtige møde med samtidskunsten fandt sted, da jeg så Jeff Koons retrospektive udstilling på Århus Kunstmuseum i 1995. En øjenåbner der gav mig et helt nyt og udvidet syn på kunstens mulighedsrum. På det tidspunkt læste jeg filosofi og Nordisk Sprog og Litteratur på Århus Universitet, og tegning og maleri var her hovedsagligt noget jeg udfoldede i min fritid for egen fornøjelses skyld.
Men i 1996 mødte jeg min kone, billedkunstneren Lone Bank, der på det tidspunkt gik på billedkunstlinjen på Byhøjskolen i Århus. Et møde der gjorde at jeg ret hurtigt derefter begyndte at arbejde meget mere indgående og reflekteret med min kunst. Og i 1997 debuterede jeg på Charlottenborgs Forårsudstilling i København med et tredelt og tegneserieinspireret maleri, som jeg havde malet på Byhøjskolens Værstedsskole, hvor min kone havde atelier sammen med syv andre kunststuderende.
Året efter i 1998 søgte jeg ind på Det kgl. Danske Kunstakademi med fem små malerier af approprierede tegneserierum og blev optaget.
I dag udfolder mit kunstneriske arbejde sig inden for flere medier med specielt fokus på installation, tegning, maleri, tekst, video, objekt og collage.
"Mediet er underlagt ideen og udfoldelsestrangen, ikke omvendt"
I udstillingssammenhæng manifesterer mit kunstneriske arbejde sig ofte, som rumlige interventioner af totalinstallatorisk karakter, der bygges op af individuelt fungerende værker, der i den udstillingsmæssige kontekst spiller sammen og danner et samlet udtryksmæssigt hele.
De enkelte værker er oftest et resultat af en længere varende proces, hvor jeg forfølger og udfolder flere ideer på samme tid. Og de værker der fremkommer inden for en given udviklingsperiode referere ofte til hinanden. De smitter af på hinanden og spejler sig i hinanden.
"Udfoldelsen er et mål i sig selv og ikke blot en proces der er underlagt resultatet - kunstværker er ikke isolerede størrelser"
I en del af mit kunstneriske arbejde tager jeg afsæt i min samling af lp-plader. Og jeg har brugt både pladeomslag, sangtitler og tekster som reference og direkte materiale i flere af mine værker.
Ofte søger jeg at slå en bestemt visuel rytme, et gennemgående beat, eller en droneagtig resonans an i mine værker og installationer. Et aspekt jeg søger at opnå gennem formmæssige dispositioner, farvesammensætninger og ophængningsmæssige forløb, der gør brug af gentagelsen som metode.
jeg har altid læst og skrevet meget, hvilket også har haft en afsmittende effekt på mit kunstneriske arbejde, hvor jeg er specielt optaget af teksten som refleksionsgenstand samt dens potentiale som billedskabende instans og motor.
"kunst er en engageret livsform, ikke en publikumssport".
Siden 2007 har jeg været meget optaget af det abstrakt-reduktive genstandsfelt set i et installatorisk og konceptuelt perspektiv.
(fortsættelse følger - på et eller andet tidspunkt).